torsdag den 17. september 2015

Digt af Rolf Sparre Johansson

Det er – så nemt at være naiv...

Eller det er – man glemmer at man er
naiv, nej, det er vel det der gør
at man er naiv: at man ikke ved det,
at man ikke ser hvor dumt det er at tro at
noget bare er sådan, at det ikke
kunne være på en anden måde.

Jeg skal hele tiden minde mig selv
om hvor dum jeg er...

Fx tænkte jeg lige på at –
ikke alle identificerer sig med de samme karakterer i en film.

Fx en film – Mississippi Burning eller The Help
der må være nogen som ser sig selv som racisterne eller som
opfatter de voldelige, sadistiske racisters roller som de
onde der får deres retfærdige straf, opfatter den rolle
som problematisk fordi racisten er en blanding af offer og –
hævner? – en der har en gyldig grund til at gøre ting – ...

Jeg troede alle identificerede sig med – fx er der
i begge film en privilegeret hvid kvinde som udsætter sig selv
for risici ved at have kontakt med de sorte, jeg
troede alle ville tænke: yes, sådan vil jeg også være
jeg vil også være den der er ligeglad med mine
privilegier og min sindssyge hvide familie fordi
jeg ved hvad der er det rigtige at gøre...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar