I
løbet af få minutter ændrer vejret sig igen. Heden får et
blåbrunt skær. Himlen bliver gullig og får vandpytterne til at
skinne. Ude for enden af en tange glimter horisonten som et roligt
bål. Skyerne, der indtil nu har hvilet som et mørkt loft, brydes
flere steder af lysglimt, der lyser klippevæggene op – ikke
orange, ikke gyldent, men hvis man forestiller sig flydende guld, der
afsætter en slags fløde, så ville klipperne have denne flødefarve.
Til den anden side, henover bjergene, løber to matte regnbuer. Flere
går op på toppen af bakken, hvor der er bygget et træværksplateau
med hegn. De læner sig mod hegnet og fotograferer udsigten.
På
tilbagevejen taler guiden om de bjerge, vi ser. Han fortæller om en
islandsk maler, som engang sagde, at alle, der forsøger at male det
islandske landskab, møder muren: Hvor langt blikket end løber, vil
der altid være lukket foran. Der er ingen horisont. Jeg vender
blikket væk fra vinduet og ser på Søren, der sidder med lukkede
øjne. Det er et særligt fænomen ved rejsen, tænker jeg, at den
kan følge en slags kurve, når det kommer til opmærksomheden over
for omgivelserne. I begyndelsen er alt lige nyt og interessant, men
efterhånden, i løbet af overraskende kort tid, opnås en form for
lokal erfaring. Man bliver dreven i at betragte omgivelserne, får et
bestemt blik for det særlige, som tit netop ikke er det umiddelbart
bemærkelsesværdige. Men på et vist tidspunkt under en rejse bliver
opmærksomheden alligevel overmæt. Blikket bliver slappere og holder
op med at se tingene som noget nyt. Jeg føler pludselig, at jeg er
på vej til at blive immun over for landskabets kontraster; det vilde
over for det tamme, det blide over for det groteske. En mild og lys
eng over for de mørke lavaknolde, der ligger overalt som en
forstenet grød. Jeg ser pæne eller storslåede panoramaer på samme
måde, som man bladrer gennem et stativ med postkort, men de afgiver
ikke længere nogen betydning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar