mandag den 24. august 2015

David Copperfield og Sandhed af Lone Hørslev

David Copperfield:


Dengang jeg var inde og se den store
tryllekunstner David Copperfield.
Det var helt vildt.
Han tryllede for eksempel en personbil væk.
Han tryllede en del af
publikum væk,
Kirsten Hammann tryllede han væk.
Det var ikke særlig fedt
at skulle gå hjem
uden Kirsten, men
hun dukkede senere op ude på en mark.
Jeg tænkte dengang, at det gad jeg godt, jeg
gad godt at blive tryllet væk.
Evt. blive lagt i en vakuumpose.
Evt. blive ramt af en pil eller lyn.
Nu ligger jeg i sengen og lytter til
et youtube-klip du har sendt mig, det
er fyldt med nordlys og beats. Det er som at blive aet
med lyd og
jeg føler mig igen
inspireret til at forsvinde. Eller.
Forsvinde ind i musikken hvor tonerne et øjeblik skubber
tomheden
tilbage ned i hatten med kaniner.
Hører du det samme? Nu. Hører du det samme NU?
Hvis du gør, kan vi måske mødes
i noget stofligt og rent
og måske
           et øjeblik
og fra hver vores matrikel
forsigtigt forsigtigt
finde hinanden i dét.






Sandhed:

En kendt dansk fotomodel har navngivet sit barn
Shooter Sandhed Schnabel.
Tænk at kalde sit barn for Sandhed, tænk
at kalde nogen det.
Kunne hun ikke lige så godt
have kaldt sit barn for Jesus, jeg mener
den mindste løgn i Sandheds mund
må jo være som et bombeattentat i en børnehave.
Tænk hvis Sandhed vokser op og bliver en
motherfucking player, en person,
som svindler sig både
til pigehjerter og til penge.
Eller i mindre skala: at Sandhed
bliver sådan en
der lyver hist og pist
og ikke fordi han egentlig
ønsker at lyve
men bare fordi
det gør vi alle. Det gør du.
Når du siger
at du ikke kan leve uden mig.
Det går jo meget fint, måske
er Sandhed også bange for at såre nogen.
Måske vil han sige ”Jeg elsker dig” til en kvinde
han slet ikke elsker, bare for at se hende glad.
Og hun vil se ømt på ham og hviske tilbage:
Kære Sandhed.
Jeg elsker også dig.
Og uden at vide hvor mange ansigter
Sandhed er i stand til at bære. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar